Wyszukiwarka
Liczba elementów: 19
Przysiółek Stecówka leży na rozległej polanie, a nazwę swą wywodzi się od niejakiego Steca - prawdopodobnie właściciela i pierwszego tutejszego osadnika w końcu XVIII w. Polana oraz zabudowania znajdują się na grzbiecie łączącym masyw Baraniej Góry z rejonem przełęczy Kubalonka. Zewsząd otaczają Stecówkę kompleksy leśne. Okolica, oprócz swojej malowniczości, charakteryzuje się także korzystnym, sprzyjającym wypoczynkowi mikroklimatem. Kościółek pod wezwaniem Matki Bożej Fatimskiej na Stecówce wybudowany został w 1957 roku przez miejscowych cieśli. W 1959 dobudowano wieżę. Świątynia, wzniesiony na podmurówce, posiada konstrukcje zrębową. Wyposażenie kościółka jest dziełem miejscowych artystów. Obraz w ołtarzu głównym, przedstawiający Matkę Bożą Fatimską, został namalowany przez Jana Wałacha - znanego malarza, grafika i rzeźbiarza z Istebnej. Nieopodal kościoła stoi niewielka dzwonnica. Prywatne schronisko powstało na Stecówce w 1932 roku. Oprócz noclegów i wyżywienia oferuje kuligi i imprezy okolicznościowe. Z polany rozpościera się panorama na sporą część Beskidu Śląskiego i Żywieckiego. Przez Stecówkę przebiega znakowany kolorem czerwonym Główny Szlak Beskidzki. Trasą tą, wijącą się wzdłuż zboczy górskiego grzbietu, można dotrzeć tutaj w ok. 1,5 g. z przełęczy Kubalonka (przystanek autobusowy oraz możliwość pozostawienia własnego samochodu). Szlak czerwony w dalszym swoim przebiegu prowadzi ze Stecówki do schroniska na Przysłopie (przejście zajmuje nieco ponad godzinę), skąd można kontynuować wędrówkę na szczyt Baraniej Góry (następna godzina drogi). Schronisko na Stecówce może być także bazą dla wycieczek w rejon Istebnej i Koniakowa - wsi znanych z interesującej kultury ludowej. Przez polanę przebiegają także trasy rowerowe, łączące okolice Wisły z rejonem Istebnej
Przysiółek Stecówka leży na rozległej polanie, a nazwę swą wywodzi się od niejakiego Steca - prawdopodobnie właściciela i pierwszego tutejszego osadnika w końcu XVIII w. Polana oraz zabudowania znajdują się na grzbiecie łączącym masyw Baraniej Góry z rejonem przełęczy Kubalonka. Zewsząd otaczają Stecówkę kompleksy leśne. Okolica, oprócz swojej malowniczości, charakteryzuje się także korzystnym, sprzyjającym wypoczynkowi mikroklimatem. Kościółek pod wezwaniem Matki Bożej Fatimskiej na Stecówce wybudowany został w 1957 roku przez miejscowych cieśli. W 1959 dobudowano wieżę. Świątynia, wzniesiony na podmurówce, posiada konstrukcje zrębową. Wyposażenie kościółka jest dziełem miejscowych artystów. Obraz w ołtarzu głównym, przedstawiający Matkę Bożą Fatimską, został namalowany przez Jana Wałacha - znanego malarza, grafika i rzeźbiarza z Istebnej. Nieopodal kościoła stoi niewielka dzwonnica. Prywatne schronisko powstało na Stecówce w 1932 roku. Oprócz noclegów i wyżywienia oferuje kuligi i imprezy okolicznościowe. Z polany rozpościera się panorama na sporą część Beskidu Śląskiego i Żywieckiego. Przez Stecówkę przebiega znakowany kolorem czerwonym Główny Szlak Beskidzki. Trasą tą, wijącą się wzdłuż zboczy górskiego grzbietu, można dotrzeć tutaj w ok. 1,5 g. z przełęczy Kubalonka (przystanek autobusowy oraz możliwość pozostawienia własnego samochodu). Szlak czerwony w dalszym swoim przebiegu prowadzi ze Stecówki do schroniska na Przysłopie (przejście zajmuje nieco ponad godzinę), skąd można kontynuować wędrówkę na szczyt Baraniej Góry (następna godzina drogi). Schronisko na Stecówce może być także bazą dla wycieczek w rejon Istebnej i Koniakowa - wsi znanych z interesującej kultury ludowej. Przez polanę przebiegają także trasy rowerowe, łączące okolice Wisły z rejonem Istebnej
Przysiółek Stecówka leży na rozległej polanie, a nazwę swą wywodzi się od niejakiego Steca - prawdopodobnie właściciela i pierwszego tutejszego osadnika w końcu XVIII w. Polana oraz zabudowania znajdują się na grzbiecie łączącym masyw Baraniej Góry z rejonem przełęczy Kubalonka. Zewsząd otaczają Stecówkę kompleksy leśne. Okolica, oprócz swojej malowniczości, charakteryzuje się także korzystnym, sprzyjającym wypoczynkowi mikroklimatem. Kościółek pod wezwaniem Matki Bożej Fatimskiej na Stecówce wybudowany został w 1957 roku przez miejscowych cieśli. W 1959 dobudowano wieżę. Świątynia, wzniesiony na podmurówce, posiada konstrukcje zrębową. Wyposażenie kościółka jest dziełem miejscowych artystów. Obraz w ołtarzu głównym, przedstawiający Matkę Bożą Fatimską, został namalowany przez Jana Wałacha - znanego malarza, grafika i rzeźbiarza z Istebnej. Nieopodal kościoła stoi niewielka dzwonnica. Prywatne schronisko powstało na Stecówce w 1932 roku. Oprócz noclegów i wyżywienia oferuje kuligi i imprezy okolicznościowe. Z polany rozpościera się panorama na sporą część Beskidu Śląskiego i Żywieckiego. Przez Stecówkę przebiega znakowany kolorem czerwonym Główny Szlak Beskidzki. Trasą tą, wijącą się wzdłuż zboczy górskiego grzbietu, można dotrzeć tutaj w ok. 1,5 g. z przełęczy Kubalonka (przystanek autobusowy oraz możliwość pozostawienia własnego samochodu). Szlak czerwony w dalszym swoim przebiegu prowadzi ze Stecówki do schroniska na Przysłopie (przejście zajmuje nieco ponad godzinę), skąd można kontynuować wędrówkę na szczyt Baraniej Góry (następna godzina drogi). Schronisko na Stecówce może być także bazą dla wycieczek w rejon Istebnej i Koniakowa - wsi znanych z interesującej kultury ludowej. Przez polanę przebiegają także trasy rowerowe, łączące okolice Wisły z rejonem Istebnej
Przysiółek Stecówka leży na rozległej polanie, a nazwę swą wywodzi się od niejakiego Steca - prawdopodobnie właściciela i pierwszego tutejszego osadnika w końcu XVIII w. Polana oraz zabudowania znajdują się na grzbiecie łączącym masyw Baraniej Góry z rejonem przełęczy Kubalonka. Zewsząd otaczają Stecówkę kompleksy leśne. Okolica, oprócz swojej malowniczości, charakteryzuje się także korzystnym, sprzyjającym wypoczynkowi mikroklimatem. Kościółek pod wezwaniem Matki Bożej Fatimskiej na Stecówce wybudowany został w 1957 roku przez miejscowych cieśli. W 1959 dobudowano wieżę. Świątynia, wzniesiony na podmurówce, posiada konstrukcje zrębową. Wyposażenie kościółka jest dziełem miejscowych artystów. Obraz w ołtarzu głównym, przedstawiający Matkę Bożą Fatimską, został namalowany przez Jana Wałacha - znanego malarza, grafika i rzeźbiarza z Istebnej. Nieopodal kościoła stoi niewielka dzwonnica. Prywatne schronisko powstało na Stecówce w 1932 roku. Oprócz noclegów i wyżywienia oferuje kuligi i imprezy okolicznościowe. Z polany rozpościera się panorama na sporą część Beskidu Śląskiego i Żywieckiego. Przez Stecówkę przebiega znakowany kolorem czerwonym Główny Szlak Beskidzki. Trasą tą, wijącą się wzdłuż zboczy górskiego grzbietu, można dotrzeć tutaj w ok. 1,5 g. z przełęczy Kubalonka (przystanek autobusowy oraz możliwość pozostawienia własnego samochodu). Szlak czerwony w dalszym swoim przebiegu prowadzi ze Stecówki do schroniska na Przysłopie (przejście zajmuje nieco ponad godzinę), skąd można kontynuować wędrówkę na szczyt Baraniej Góry (następna godzina drogi). Schronisko na Stecówce może być także bazą dla wycieczek w rejon Istebnej i Koniakowa - wsi znanych z interesującej kultury ludowej. Przez polanę przebiegają także trasy rowerowe, łączące okolice Wisły z rejonem Istebnej
Przysiółek Stecówka leży na rozległej polanie, a nazwę swą wywodzi się od niejakiego Steca - prawdopodobnie właściciela i pierwszego tutejszego osadnika w końcu XVIII w. Polana oraz zabudowania znajdują się na grzbiecie łączącym masyw Baraniej Góry z rejonem przełęczy Kubalonka. Zewsząd otaczają Stecówkę kompleksy leśne. Okolica, oprócz swojej malowniczości, charakteryzuje się także korzystnym, sprzyjającym wypoczynkowi mikroklimatem. Kościółek pod wezwaniem Matki Bożej Fatimskiej na Stecówce wybudowany został w 1957 roku przez miejscowych cieśli. W 1959 dobudowano wieżę. Świątynia, wzniesiony na podmurówce, posiada konstrukcje zrębową. Wyposażenie kościółka jest dziełem miejscowych artystów. Obraz w ołtarzu głównym, przedstawiający Matkę Bożą Fatimską, został namalowany przez Jana Wałacha - znanego malarza, grafika i rzeźbiarza z Istebnej. Nieopodal kościoła stoi niewielka dzwonnica. Prywatne schronisko powstało na Stecówce w 1932 roku. Oprócz noclegów i wyżywienia oferuje kuligi i imprezy okolicznościowe. Z polany rozpościera się panorama na sporą część Beskidu Śląskiego i Żywieckiego. Przez Stecówkę przebiega znakowany kolorem czerwonym Główny Szlak Beskidzki. Trasą tą, wijącą się wzdłuż zboczy górskiego grzbietu, można dotrzeć tutaj w ok. 1,5 g. z przełęczy Kubalonka (przystanek autobusowy oraz możliwość pozostawienia własnego samochodu). Szlak czerwony w dalszym swoim przebiegu prowadzi ze Stecówki do schroniska na Przysłopie (przejście zajmuje nieco ponad godzinę), skąd można kontynuować wędrówkę na szczyt Baraniej Góry (następna godzina drogi). Schronisko na Stecówce może być także bazą dla wycieczek w rejon Istebnej i Koniakowa - wsi znanych z interesującej kultury ludowej. Przez polanę przebiegają także trasy rowerowe, łączące okolice Wisły z rejonem Istebnej
Kościół pierwotnie stał w Ruptawie, stanowiącej obecnie część Jastrzębia Zdroju. Wiemy, że zbudowany został przed rokiem 1620, na miejscu poprzedniej budowli, która wzmiankowana była w roku 1447. Kościół w Ruptawie stał opuszczony od 1949, gdy wybudowano tam nową, murowaną świątynię. Budynek rozebrano i odtworzono w latach 1971-1972 w Kaczycach - z pewnymi zmianami, które objęły m.in. wysokość i szerokość wieży dzwonnej oraz wygląd sobót. Nie odtworzono także sygnaturki. Jest to budowla o konstrukcji zrębowej, na kamiennej podmurówce. Posiada prostokątną nawę oraz węższe od niej prezbiterium, zamknięte trójbocznie. Wydatne soboty podparte zostały belkami. Dwuspadowy dach pokryty jest gontem. Wieża dzwonna posiada konstrukcję słupową, a nad jej izbicą wznosi się baniasty hełm, co jest efektem przebudowy dokonanej jeszcze na początku XX w. Wnętrze posiada wystrój w duchu barokowym. Do cennych elementów wnętrza należy XVII-wieczny ołtarz główny. W nim znajduje się obraz świętej Anny Samotrzeciej oraz figury św. Jana Nepomucena i św. Ignacego Loyoli. W kościele znajdują się także ołtarze boczne, poświęcone św. Katarzynie i św. Barbarze. Na ścianie obok ołtarza św. Barbary zawieszono płaskorzeźbę tej świętej, przeniesioną z cechowni zlikwidowanej kopalni węgla kamiennego „Morcinek” Na tęczy umieszczono barokowy krucyfiks oraz dwie rzeźby aniołów. Część dawnego wyposażenia, jak XV-wieczna Pieta oraz XIV-wieczne rzeźby dwunastu apostołów, znajduje się w Muzeum Archidiecezjalnym w Katowicach. Do współczesnego wyposażenia kościoła należy kopia wspomnianej Piety, wykonana w 1938 r. przez Eugeniusza Janotę oraz stacje Drogi Krzyżowej i krucyfiks, wykonane przez Jana Krężeloka z Koniakowa. Na stropach i ścianach wykonano w 1974 r. polichromię, autorstwa Jadwigi Smykowskiej z Cieszyna, Adama Romaniuka z Katowic i Grzegorza Zgrai z Gliwic.
Kościół Najświętszej Maryi Panny Nieustającej Pomocy w Lalikach Pochodzitej wybudowany został w 1947 r. Historia kościoła w tym miejscu sięga jednak końca XIX w., gdy zabudowania wsi Laliki znane były jako Szare Gronie i wchodziły w skład pobliskiej miejscowości Szare. Wówczas w przysiółku Pochodzita zbudowano pierwszą drewnianą kaplicę wraz z dzwonnicą. Już w 1917 r. pierwotną kaplicę zastąpił nowy obiekt. W czasie II wojny budowla ta uległa spaleniu. Trzecia kaplica stanęła tutaj w 1947, a począwszy od następnego roku przyjeżdżali tu co dwa tygodnie, odprawiać msze, księża z Milówki. Rok 1965 przyniósł z sobą rozbudowę, która doprowadziła do nadania temu obiektowi obecnego wyglądu. Od 1989 r. jest to kościół filialny parafii w Lalikach, pod wezwaniem Zesłania Ducha Świętego. Świątynia, wzniesiona na kamiennej podmurówce, posiada konstrukcję zrębową. Jest to niewielka budowla, trójnawowa, bez wyraźnie wydzielonego prezbiterium, zwieńczona czworoboczną wieżyczką z sygnaturką. Dach oraz ściany pokryte są gontem. W 1965 roku dobudowane zostały nawy boczne. Interesująca jest dekoracja ścian oraz stropu, które ozdobione zostały rycinami przez miejscowych artystów ludowych. Zobaczymy tu sceny religijne, a także regionalne, ludowe ornamenty. Jest to dzieło przede wszystkim autorstwa Jana Krężeloka z Koniakowa oraz Jana Porębskiego z Lalik, którzy wykonali dekorację kościoła żłobiąc ją w drewnie przy pomocy gwoździa i noża, a następnie pokrywając ryciny cienką warstwą lakieru. Do tak wykonanych scen należą m.in. Dzieło Stworzenia, Matka Boża Nieustającej Pomocy (patronka kościoła) oraz Tajemnice Różańca Świętego. Do wykonania wystroju kościoła przyczynili się także Ludwik i Franciszek Zawadowie, Franciszek Jakus i Franciszek Wojtas.
Kościół Najświętszej Maryi Panny Nieustającej Pomocy w Lalikach Pochodzitej wybudowany został w 1947 r. Historia kościoła w tym miejscu sięga jednak końca XIX w., gdy zabudowania wsi Laliki znane były jako Szare Gronie i wchodziły w skład pobliskiej miejscowości Szare. Wówczas w przysiółku Pochodzita zbudowano pierwszą drewnianą kaplicę wraz z dzwonnicą. Już w 1917 r. pierwotną kaplicę zastąpił nowy obiekt. W czasie II wojny budowla ta uległa spaleniu. Trzecia kaplica stanęła tutaj w 1947, a począwszy od następnego roku przyjeżdżali tu co dwa tygodnie, odprawiać msze, księża z Milówki. Rok 1965 przyniósł z sobą rozbudowę, która doprowadziła do nadania temu obiektowi obecnego wyglądu. Od 1989 r. jest to kościół filialny parafii w Lalikach, pod wezwaniem Zesłania Ducha Świętego. Świątynia, wzniesiona na kamiennej podmurówce, posiada konstrukcję zrębową. Jest to niewielka budowla, trójnawowa, bez wyraźnie wydzielonego prezbiterium, zwieńczona czworoboczną wieżyczką z sygnaturką. Dach oraz ściany pokryte są gontem. W 1965 roku dobudowane zostały nawy boczne. Interesująca jest dekoracja ścian oraz stropu, które ozdobione zostały rycinami przez miejscowych artystów ludowych. Zobaczymy tu sceny religijne, a także regionalne, ludowe ornamenty. Jest to dzieło przede wszystkim autorstwa Jana Krężeloka z Koniakowa oraz Jana Porębskiego z Lalik, którzy wykonali dekorację kościoła żłobiąc ją w drewnie przy pomocy gwoździa i noża, a następnie pokrywając ryciny cienką warstwą lakieru. Do tak wykonanych scen należą m.in. Dzieło Stworzenia, Matka Boża Nieustającej Pomocy (patronka kościoła) oraz Tajemnice Różańca Świętego. Do wykonania wystroju kościoła przyczynili się także Ludwik i Franciszek Zawadowie, Franciszek Jakus i Franciszek Wojtas.
Kościół Najświętszej Maryi Panny Nieustającej Pomocy w Lalikach Pochodzitej wybudowany został w 1947 r. Historia kościoła w tym miejscu sięga jednak końca XIX w., gdy zabudowania wsi Laliki znane były jako Szare Gronie i wchodziły w skład pobliskiej miejscowości Szare. Wówczas w przysiółku Pochodzita zbudowano pierwszą drewnianą kaplicę wraz z dzwonnicą. Już w 1917 r. pierwotną kaplicę zastąpił nowy obiekt. W czasie II wojny budowla ta uległa spaleniu. Trzecia kaplica stanęła tutaj w 1947, a począwszy od następnego roku przyjeżdżali tu co dwa tygodnie, odprawiać msze, księża z Milówki. Rok 1965 przyniósł z sobą rozbudowę, która doprowadziła do nadania temu obiektowi obecnego wyglądu. Od 1989 r. jest to kościół filialny parafii w Lalikach, pod wezwaniem Zesłania Ducha Świętego. Świątynia, wzniesiona na kamiennej podmurówce, posiada konstrukcję zrębową. Jest to niewielka budowla, trójnawowa, bez wyraźnie wydzielonego prezbiterium, zwieńczona czworoboczną wieżyczką z sygnaturką. Dach oraz ściany pokryte są gontem. W 1965 roku dobudowane zostały nawy boczne. Interesująca jest dekoracja ścian oraz stropu, które ozdobione zostały rycinami przez miejscowych artystów ludowych. Zobaczymy tu sceny religijne, a także regionalne, ludowe ornamenty. Jest to dzieło przede wszystkim autorstwa Jana Krężeloka z Koniakowa oraz Jana Porębskiego z Lalik, którzy wykonali dekorację kościoła żłobiąc ją w drewnie przy pomocy gwoździa i noża, a następnie pokrywając ryciny cienką warstwą lakieru. Do tak wykonanych scen należą m.in. Dzieło Stworzenia, Matka Boża Nieustającej Pomocy (patronka kościoła) oraz Tajemnice Różańca Świętego. Do wykonania wystroju kościoła przyczynili się także Ludwik i Franciszek Zawadowie, Franciszek Jakus i Franciszek Wojtas.
Kościół Najświętszej Maryi Panny Nieustającej Pomocy w Lalikach Pochodzitej wybudowany został w 1947 r. Historia kościoła w tym miejscu sięga jednak końca XIX w., gdy zabudowania wsi Laliki znane były jako Szare Gronie i wchodziły w skład pobliskiej miejscowości Szare. Wówczas w przysiółku Pochodzita zbudowano pierwszą drewnianą kaplicę wraz z dzwonnicą. Już w 1917 r. pierwotną kaplicę zastąpił nowy obiekt. W czasie II wojny budowla ta uległa spaleniu. Trzecia kaplica stanęła tutaj w 1947, a począwszy od następnego roku przyjeżdżali tu co dwa tygodnie, odprawiać msze, księża z Milówki. Rok 1965 przyniósł z sobą rozbudowę, która doprowadziła do nadania temu obiektowi obecnego wyglądu. Od 1989 r. jest to kościół filialny parafii w Lalikach, pod wezwaniem Zesłania Ducha Świętego. Świątynia, wzniesiona na kamiennej podmurówce, posiada konstrukcję zrębową. Jest to niewielka budowla, trójnawowa, bez wyraźnie wydzielonego prezbiterium, zwieńczona czworoboczną wieżyczką z sygnaturką. Dach oraz ściany pokryte są gontem. W 1965 roku dobudowane zostały nawy boczne. Interesująca jest dekoracja ścian oraz stropu, które ozdobione zostały rycinami przez miejscowych artystów ludowych. Zobaczymy tu sceny religijne, a także regionalne, ludowe ornamenty. Jest to dzieło przede wszystkim autorstwa Jana Krężeloka z Koniakowa oraz Jana Porębskiego z Lalik, którzy wykonali dekorację kościoła żłobiąc ją w drewnie przy pomocy gwoździa i noża, a następnie pokrywając ryciny cienką warstwą lakieru. Do tak wykonanych scen należą m.in. Dzieło Stworzenia, Matka Boża Nieustającej Pomocy (patronka kościoła) oraz Tajemnice Różańca Świętego. Do wykonania wystroju kościoła przyczynili się także Ludwik i Franciszek Zawadowie, Franciszek Jakus i Franciszek Wojtas.
Istebna jest dużą miejscowością wypoczynkową, która wraz z dwiema sąsiednimi - Jaworzynką i Koniakowem - tworzy znaną wśród turystów Trójwieś Beskidzką. Przyjeżdżających tutaj zachwycają rozległe widoki oraz możliwości aktywnego wypoczynku; nie mniej popularne są istebniańskie zabytki. Ponadto górale z Istebnej słyną z kultywowania swoich oryginalnych obyczajów. Wszystkie te istebniańskie atrakcje dostrzeżono już przed stuleciem, kiedy do zagubionych w górach przysiółków dotarli pierwsi turyści. Jednym z nich, a zarazem tym, który pozostawił po sobie najwięcej, był Ludwik Konarzewski senior – wybitny artysta plastyk, a także pedagog. Ludwik Konarzewski senior pochodził z Warszawy, uczył się w szkołach warszawskich i krakowskich, poznał Mehoffera i Wyspiańskiego. W 1914 roku poślubił góralkę z Istebnej, Jadwigę Wałach i osiadł w górach. Dom zbudował na Buczniku (dziś Andziołówka). Z czasem obok powstało też muzeum, pensjonat, szkoła rzemiosła artystycznego i śliczna, drewniana kaplica. Niestety, pożogi II wojny światowej większość tych budynków nie przetrwała. Dziś Konarzewscy z Istebnej zapraszają do swojej rodzinnej pracowni i galerii, która wciąż istnieje na Buczniku. Poznamy w niej fascynującą historię rodziny i zobaczymy interesujące dzieła sztuki. Dowiemy się tutaj m.in. kim był Stanisław Konarzewski i czym poza rzeźbiarstwem i malarstwem zajmował się Ludwik Konarzewski senior. Wszystkich na pewno zaciekawią prace Ludwika Konarzewskiego juniora, tak jak ojciec parającego się rzeźbiarstwem, malarstwem i pracą pedagogiczną, oraz następnych pokoleń - Iwony i Antoniego Konarzewskich (malarstwo), Marii Konarzewskiej-Wszołek (ceramika artystyczna) czy Jadwigi Konarzewskiej-Patykiewicz (tkactwo artystyczne). Na terenie posesji zachowała się drewniana kapliczka rodziny Konarzewskich, zbudowana w 1923 r. jako wotum za powrót z Sybiru, znajdująca się dziś na Szlaku Architektury Drewnianej Województwa Śląskiego.
Istebna jest dużą miejscowością wypoczynkową, która wraz z dwiema sąsiednimi - Jaworzynką i Koniakowem - tworzy znaną wśród turystów Trójwieś Beskidzką. Przyjeżdżających tutaj zachwycają rozległe widoki oraz możliwości aktywnego wypoczynku; nie mniej popularne są istebniańskie zabytki. Ponadto górale z Istebnej słyną z kultywowania swoich oryginalnych obyczajów. Wszystkie te istebniańskie atrakcje dostrzeżono już przed stuleciem, kiedy do zagubionych w górach przysiółków dotarli pierwsi turyści. Jednym z nich, a zarazem tym, który pozostawił po sobie najwięcej, był Ludwik Konarzewski senior – wybitny artysta plastyk, a także pedagog. Ludwik Konarzewski senior pochodził z Warszawy, uczył się w szkołach warszawskich i krakowskich, poznał Mehoffera i Wyspiańskiego. W 1914 roku poślubił góralkę z Istebnej, Jadwigę Wałach i osiadł w górach. Dom zbudował na Buczniku (dziś Andziołówka). Z czasem obok powstało też muzeum, pensjonat, szkoła rzemiosła artystycznego i śliczna, drewniana kaplica. Niestety, pożogi II wojny światowej większość tych budynków nie przetrwała. Dziś Konarzewscy z Istebnej zapraszają do swojej rodzinnej pracowni i galerii, która wciąż istnieje na Buczniku. Poznamy w niej fascynującą historię rodziny i zobaczymy interesujące dzieła sztuki. Dowiemy się tutaj m.in. kim był Stanisław Konarzewski i czym poza rzeźbiarstwem i malarstwem zajmował się Ludwik Konarzewski senior. Wszystkich na pewno zaciekawią prace Ludwika Konarzewskiego juniora, tak jak ojciec parającego się rzeźbiarstwem, malarstwem i pracą pedagogiczną, oraz następnych pokoleń - Iwony i Antoniego Konarzewskich (malarstwo), Marii Konarzewskiej-Wszołek (ceramika artystyczna) czy Jadwigi Konarzewskiej-Patykiewicz (tkactwo artystyczne). Na terenie posesji zachowała się drewniana kapliczka rodziny Konarzewskich, zbudowana w 1923 r. jako wotum za powrót z Sybiru, znajdująca się dziś na Szlaku Architektury Drewnianej Województwa Śląskiego.